CERTIFICAT D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA

El passat 13 d’abril de 2013 es va publicar en el BOE el nou Reial Decret RD 235/2013 pel qual s’aprova el Procediment bàsic per a la Certificació de l’eficiència energètica dels edificis.
El seu objectiu principal és posar a disposició dels compradors o usuaris dels edificis un Certificat que permeti valorar i comparar la seva eficiència energètica, per tal d’afavorir la promoció d’edificis de baix comsum i les inversions en estalvi d’energia amb el conseqüent estalvi d’emissions de CO2.

Què és i per a què serveix la qualificació i la certificació d'eficiència energètica d'un edifici?

La qualificació energètica és el resultat del càlcul del consum d’energia necessari per satisfer la demanda energètica de l’edifici en condicions normals de funcionament i ocupació. Classifica els edificis dins d’una escala de set lletres, on la lletra G correspon a l’edifici menys eficient i la lletra A l’edifici més eficient, segons el consum d’energia i les emissions de CO2 comparades amb un edifici base de similar tipologia i localització.
La certificació energètica és el procés pel qual s’atorga una qualificació energètica a un edifici en forma de certificat i d‘etiqueta d’eficiència energètica.
- El CERTIFICAT ENERGÈTIC és un document que verifica la conformitat de qualificació energètica obtinguda i que condueix a l’expedició de l’etiqueta d’eficiència energètica de l’edifici.
- L’ETIQUETA ENERGÈTICA és el distintiu que assenyala el nivell de qualificació d’eficiència energètica obtinguda per l’edifici o parts d’edifici.

La certificació energètica proporciona informació útil a l’usuari final sobre el comportament energètic de l’edifici o vivenda que vol comprar o llogar, donant també informació sobre les característiques energètiques dels tancaments (aïllament i estanquitat de l’edifici) i de les instal·lacions (sistemes de calefacció, de refrigeració i de producció d’aigua calenta). Alhora, també serveix per oferir opcions a l’usuari de com millorar-ne l’eficiència energètica, mitjançant les recomanacions presents en els certificats d’eficiència energètica d’edificis existents.
En el cas d’edificis públics, segons la directiva europea 2010/31/UE d’eficiència energètica en els edificis, els edificis ocupats per entitats públiques i freqüentats habitualment pel públic, han de constituir un exemple que els factors mediambientals i energètics es tenen en compte i, en conseqüència, han de ser objecte periòdicament de certificació energètica.

Quins edificis, o parts d'edificis, tenen l'obligació de tenir un certificat d'eficiència energètica?

a) Els edificis o parts d’edificis de nova construcció.
b) Els edificis o parts d’edificis (planta, vivenda, apartament, local) existents que es venguin o lloguin a un nou arrendatari, sempre que no disposin d’un certificat en vigor.
c) Els edificis o parts d’edificis en els què una entitat pública ocupi una superfície útil total superior a 250 m2 i que siguin freqüentats habitualment pel públic.

Queden exclosos:
a) Edificis i monuments protegits oficialment per formar part d’un entorn declarat o pel seu particular valor arquitectònic o històric.
b) Edificis o parts d’edificis utilitzats exclusivament com a llocs de culte i per a activitats religioses.
c) Construccions provisionals amb un termini previst d’utilització igual o inferior a dos anys.
d) Edificis industrials, de la defensa i agrícoles o parts dels mateixos, a la part destinada a tallers, processos industrials, de la defensa i agrícoles no residencials.
e) Edificis o unitats d’edificis aïllats amb una superfície útil total inferior a 50 m².
f) Edificis que es comprin per a reformes importants o per al seu enderroc.
g) Edificis o parts d’edificis existents d’habitatges amb un ús inferior a quatre mesos en un any, o bé durant un temps limitat a l’any i amb un consum previst d’energia inferior al 25% del que resultaria de la seva utilització durant tot l’any, sempre que així consti mitjançant declaració responsable del propietari de l’habitatge.

Quan aplica l'obligatorietat de tenir el certificat d'eficiència energètica?

ÀMBIT                                                  DATA D'APLICACIÓ
Nova construcció...................................1 de novembre de 2007
Grans Rehabilitacions............................1 de novembre de 2007
Vendes i lloguers.................................. 1 de juny de 2013
Edificis públics > 500 m2.......................1 de juny de 2013
Edificis públics entre 500 i 250 m2......... 9 de juliol de 2015
Edificis públics llogats > 250 m2............ 31 de desembre de 2015
 
Quines responsabilitats se'n deriven?

És responsabilitat del promotor o propietari:
- Encarregar la realització de la certificació d’eficiència energètica a un tècnic certificador.
- Fer presentar el certificat d’eficiència energètica a l’ICAEN (ho pot delegar en el tècnic certificador mitjançant declaració responsable).
- Incloure l’etiqueta energètica de l’edifici en tota oferta, promoció i publicitat dirigida a la venda o lloguer.
- En edificis freqüentats pel públic s’ha d’exhibir l’etiqueta en un lloc visible.
- Transferir el certificat i l’etiqueta energètica al nou propietari en cas de venda o una còpia d’aquest al llogater en cas de lloguer.
- Posar el certificat d’eficiència energètica a disposició de les autoritats competents en matèria d’eficiència energètica o d’edificació que així ho exigeixin per inspecció o qualsevol altre requeriment.
- Conservar la documentació original.
- Renovar o actualitzar el certificat d’eficiència energètica una vegada expirat el certificat.

És responsabilitat del tècnic certificador:
- Donar-se d’alta al registre de tècnics certificadors que habilitarà l’ICAEN.
- Realitzar les proves, comprovacions i inspeccions necessàries per tal de confirmar l’autenticitat de la informació continguda en el certificat.
- Realitzar recomanacions de millora d’eficiència energètica que siguin tècnicament viables i rendibles econòmicament.
- Incorporar el certificat d’eficiència energètica d’edifici nou en fase de projecte al projecte executiu i incorporar el certificat d’eficiència energètica en fase d’edifici acabat al llibre de l’edifici.

- Oferir la col·laboració necessària per tal de facilitar a l’ICAEN el control i les inspeccions de verificació de la certificació.

És responsabilitat de l’ICAEN:
- Habilitar un registre públic dels edificis amb certificat d’eficiència energètica.
- Inspeccionar i fer un control tècnic i administratiu dels certificats, i expedir l’etiqueta d’eficiència energètica de l’edifici.
- Habilitar un registre de tècnics certificadors.
- Comprovar i vigilar l'acompliment de l'obligació de la certificació d’eficiència energètica d’edificis.

Quin procediment cal seguir per fer el certificat d'eficiència energètica?

En primer lloc, el propietari ha d’encarregar la certificació energètica a un tècnic competent, que és qui la realitza, i delegar la seva tramitació administrativa per mitjà de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), en base al seu model de representació proporcionat per aquesta entitat.

Per la seva banda, el tècnic certificador haurà de realitzar les tasques següents:
- Inspeccionar l’edifici o part de l’edifici per tal de realitzar la recollida d’informació, proves i comprovacions necessàries amb l’objectiu de conèixer-lo i disposar de totes les dades requerides per elaborar la certificació energètica (temps estimat d’1 a 3h per habitatge o unitat equivalent). Les dades mínimes a recollir són:
• Any de construcció i referència cadastral.
• Aixecament gràfic i càlcul de superfícies.
• Emplaçament, orientació i estudi d’ombres.
• Sistemes constructius de l’envolupant i tipus d’obertures.
• Estudi de les instal·lacions de calefacció, refrigeració, ACS, il·luminació... (potència, rendiment...).
• Altres específiques per a cada cas.

- Elaborar la certificació energètica, amb un programa informàtic reconegut, incloent com a mínim els aspectes normativament exigits (temps estimat entre 3 i 6h per habitatge o unitat equivalent):
• Identificació de l’edifici.
• Procediment reconegut utilitzat.
• Normativa tèrmica d’aplicació en el moment de la construcció.
• Descripció de les característiques energètiques de l’edifici: sistema de l’envolupant tèrmica (aïllament i estanquitat dels tancaments i obertures de façanes i cobertes) i dels sistemes tèrmics (eficiència energètica dels sistemes productors d’aigua calenta sanitària, calefacció i climatització) amb incidència de les ombres pròpies i alienes.
• Qualificació d’eficiència energètica obtinguda.
• Recomanacions viables per a la millora dels nivells òptims o rentables d’eficiència energètica (es tracta només de recomanacions i en cap cas és obligatòria la seva realització).
• Descripció de les proves i comprovacions dutes a terme a l’edifici.

- Tramitar el certificat d’eficiència energètica corresponent, de forma telemàtica, a través de l’ICAEN, per a l’obtenció de l‘etiqueta energètica i per inscriure’l al Registre públic d’edificis amb certificat d’eficiència energètica.
- Lliurar el certificat i l’etiqueta al propietari sol·licitant.

Format del Certificat i de l’Etiqueta i la seva interpretació
 
Per tal de fer comprensible la qualificació energètica obtinguda, el certificat s’acompanya d’una etiqueta de qualificació energètica que reflecteix l’eficiència de l’edifici mitjançant els següents indicadors:

- Consum d’energia en kWh/m2 * any, energia que es consumirà per assolir les condicions de confort establertes en condicions normals de funcionament i ocupació. Un edifici molt eficient o de baix consum tindrà una A i un de molt poc eficient una G.
- Emissions de CO2 en Kg/m2 * any, derivades del consum d’energia en kWh/m2 * any, i en funció de l’energia primària utilitzada pels equips. Com en el cas anterior, l’edifici se situa entre la A i la G. 

Certificat (pàg. 1 i 4 de 7 o 8)
.
Etiqueta

Quina és la validesa del certificat d'eficiència energètica?

El certificat d’eficiència energètica tindrà una validesa màxima de 10 anys. Passat aquest termini, caldrà renovar-lo.
De tota manera, el certificat es podrà renovar voluntàriament si hi ha variacions en aspectes que afectin la seva eficiència energètica i per tant puguin modificar la seva qualificació energètica i el seu certificat.


Quins professionals poden certificar energèticament un edifici o un habitatge?

El RD 235/2013, a l’article 1.3 p), defineix els tècnics competents habilitats per realitzar les certificacions d’eficiència energètica com els professionals habilitats per a la redacció de projectes o direcció d’obres i direcció d’execució d’obres o per a la realització de projectes de les seves instal·lacions tèrmiques d’acord a la Llei 38/1999, d’Ordenació d’Edificació.

Els professionals competents per realitzar i signar un certificat d’eficiència energètica d’un edifici existent són: arquitectes superiors, arquitectes tècnics, enginyers i enginyers tècnics.
 

Quant costa el certificat?

Els preus del Certificat d’Eficiència Energètica dels edificis no estan reglamentats i són totalment lliures i fixats en cada cas pel professional certificador en funció del temps emprat i del seu cost/hora, cal però
defugir d’aquelles ofertes econòmiques (de vegades fins i tot fraudulentes) que no estiguin en concordança amb la feina que comporta la realització d’un certificat i el rigor professional que se li pressuposa, tenint en compte que el temps raonable per realitzar una certificació energètica per unitat d’habitatge i amb uns mínims de qualitat és de 5 a 8 h.
Optimitzar el temps reduint la dedicació és possible, així com treballar a un preu hora baix, però això pot anar en detriment de la qualitat de les tasques necessàries per a una certificació que no és merament administrativa, sinó que qualifica els nostres habitatges i probablement el seu preu en els propers deu anys, alhora que contribueix a conscienciar la ciutadania en l’àmbit de l’eficiència energètica a les llars.
Cal entendre que sempre inclourà, com a mínim: les tasques necessàries per a la qualificació energètica i obtenció del Certificat (inspecció a l’habitatge, recollida de dades, introducció d’aquestes al programari, estudi de les possibles solucions per a la reducció del consum de l’edifici, tramitació amb l'òrgan competent, etc..), les depeses de desplaçament, si és el cas, l’assegurança professional i les taxes que estableixi l’administració per a la seva tramitació.
Val a dir que hi ha una diferència substancial de costos i preu en funció de si s’ha de certificar tot l’edifici, és a dir, de forma col·lectiva, o s’ha de fer per habitatge, ja que la feina requerida per a una unitat no és proporcional a la de tot l’edifici.


TAXES administratives aplicables a partir del 3 de febrer de 2014:
  • Certificació d’edificis nous o grans rehabilitacions en fase d’edifici acabat:
    • Habitatge unifamiliar: 20 €.
    • Bloc d’habitatges: la taxa serà proporcional al nombre d’habitatges del bloc segons aquesta relació: T = 9,69*H + 15,62, on T serà la taxa i H el nombre d’habitatges del bloc.
    • Per altres usos, 20€+0,2 €/m2.
En cap cas la taxa serà superior a 500€. 
  • Certificació d’edificis existents:
    • Habitatge unifamiliar o pis: 11€.
    • Bloc d’habitatges: la taxa serà proporcional al nombre d’habitatges del bloc segons aquesta relació: T = 4,90*H + 5,20, on T serà la taxa i H el nombre d’habitatges del bloc.
    • Altres usos: 10€ + 0,1 €/m2.
En cap cas la taxa serà superior a 250€.
La gestió de la taxa es farà de manera telemàtica en el mateix moment que es tramita el registre de la certificació d’eficiència energètica d’edificis.

TARIFES-HONORARIS DJS-ARQ:
Variables en funció de la ubicació de l'immoble (més econòmic a Barcelona capital), del nombre de vivendes a certificar, de la superfície de la vivenda o local, de si també s'ha de fer el Certificat d'Habitabilitat i/o plànol de la vivenda o local..., podent oscil.lar entre 100€ i 220€, sempre amb la màxima professionalitat i rigor i amb garantia absoluta de qualitat.
Per un suplement addicional (1,5-2€/m2 aprox.), es pot obtenir plànol de distribució i/o acotat de la vivenda.
Tanmateix, s'aplicaran descomptes especials a Administradors de Finques, Immobiliàries i Comunitats de Propietaris, així com a particulars que necessitin certificar més d'una unitat. 
Consulteu cada cas concret en el Tf. 615279734 o bé per e-mail: djs.arq@gmail.com, aportant les dades bàsiques del vostre habitatge, local o edifici (ubicació, superfície aproximada, antiguitat de l'edifici, nombre de finestres...).

TARIFES orientatives segons la Sociedad Estatal de Gestión Inmobiliaria de Patrimonio, S.A. (SEGIPSA), per als treballs encomanats a SEGIPSA per part de la Administración General del Estado i els poders adjudicadors dependents d'ella:
.

No hay comentarios: